Absolventă a Academiei de Studii Economice București
19 ani de experiență
„Cred că o companie are doar de câștigat dacă are în echipa de IR cel puțin o persoană care știe ce își doresc investitorii și analiștii, pentru că aduce această perspectivă externă și poate contribui la creșterea transparenței.”
Adriana Marin a fost întotdeauna atrasă de provocările pieței de capital. Absolventă a Academiei de Studii Economice din București și-a început cariera ca analist de proiecte, dar cel mai mare număr de ani din cariera a fost analist sell-side. După aproape două decenii în domeniul brokerajului, Adriana a simțit nevoia unei schimbări, dar a dorit să rămână conectată la piața de capital, un mediu în care se simte confortabil.
„Am vrut o schimbare după atâția ani în domeniul brokerajului și, în același timp, am dorit să rămân cumva în piața de capital, unde mă simțeam acasă. Am realizat că pot aduce o contribuție semnificativă dintr-o poziție de unde să am mai multe informații despre companie și sector. Astfel, am învățat să vând povestea companiei de pe ‘cealaltă parte a baricadei.’
Exemplele de succes ale unor foști colegi de breaslă care au făcut această mutare înaintea sa au cântărit, de asemenea, în luarea deciziei. Astfel, Adriana Marin a ales să își continue cariera la OMV Petrom, ca Expert senior Relații cu Investitorii.
„Cred că o companie are doar de câștigat dacă are în echipa de IR cel puțin o persoană care știe ce își doresc investitorii și analiștii pentru că aduce această perspectivă externă și poate contribui la creșterea transparenței,” subliniază ea.
Ca Expert senior Relații cu Investitorii la OMV Petrom, Adriana Marin lucrează îndeaproape cu diverse departamente și consideră că fiecare discuție îi aduce o perspectivă nouă asupra afacerii iar această diversitate de experiențe o menține motivată și îi oferă oportunități constante de învățare.
„M-a atras faptul că acest rol presupune interactiunea cu o gamă foarte largă și diversă de părți interesate atât interne (din cadrul companiei), cât și externe (analiști, investitori de toate tipurile). Să încep cu cei interni: tot ceea ce realizăm ca produse IR este discutat și aliniat la început cu persoane din companie cu diverse roluri, care în cazul unei companii de complexitatea OMV Petrom nu sunt puțini și ei ne furnizează mai ales “materia primă”, datele brute. Apoi foarte importantă este interacțiunea cu managementul de top, cu care aliniem mesajele și stabilim modul în care livrăm aceste mesaje. Acest lucru presupune să cunoști bine compania, sectorul, reglementările, dar și să fii întotdeauna dispus să înveți mereu mai mult. Iar, pe partea de construire a mesajelor, trebuie să prezinți convingător managementului de ce trebuie să dai pieței anumite informații (bune si rele). ”
În privinta activității de IR, Adriana Marin spune că pregătirea pentru întâlnirile cu investitorii are un rol foarte important. „Nu vorbesc doar de pregătirea prezentării, a documentelor de Q&A, ci și de un scurt sumar despre fondul sau reprezentantul acestuia, precum și al istoricului nostru de interacțiuni cu acel reprezentant, întrebarile puse în trecut, dacă e acționar, etc.”
În ce privește comunicarea cu analistii, Adriana Marin consideră că e important ca aceștia să înțeleagă cât mai bine activitatea și sectorul în care compania activează, așa încât aceștia să poată realiza rapoarte cu care să convingă investitorii că acțiunea companiei este o oportunitate de investiție atractivă.
Adriana Marin spune că sectorul energetic este unul cu provocări continue, în special pe partea de reglementare, unde intervine rolul IR-ului. „Aici au cel mai mult nevoie de ajutorul nostru, în introducerea în modelele lor a impactului acestor reglementări. Asta pe de o parte, pe de altă parte, de când cu MIFID II, de multe ori relația cu investitorii nu mai e intermediată de un broker și atunci avem discuții foarte detaliate cu analiștii acestor fonduri pe subiecte similare cu cele pe care le abordăm în discuțiile cu analistii de sell-side. Când discuția o purtăm cu un manager de portofoliu, de obicei se axează mai mult pe planurile strategice, tendințele sectoriale etc.”
Progresele tehnologice, cum ar fi creșterea platformelor de comunicare digitală și a instrumentelor de analiză a datelor, au transformat modul în care echipele IR interacționează cu investitorii. De asemenea, și noile reglementări impun o abordare proactivă și strategică.
Cum se pregăteste pentru toate acestea? Citește mult despre ce fac companii cu activitate similară, se consultă cu specialiștii din companie pe anumite subiecte pentru a fi la zi cu toate informațiile relevante. De la top management învață cum să livreze mai convingător un mesaj, sau de la un investitor, cum să privească lucrurile dintr-o perspectivă nouă.
Pe lângă competențele tehnice, Adriana Marin consideră esențiale abilitățile interpersonale și adaptabilitatea pentru a fi eficient în îndeplinirea rolului de IR. „Rolul nostru se extinde dincolo de raportarea financiară tradițională pentru a cuprinde funcții mai largi de comunicare strategică și consultanță. Profesioniștii în relații cu investitorii au nevoie de un set divers de abilități pentru a naviga eficient în complexitatea rolului lor.”
Ca reprezentant al OMV Petrom, companie care s-a alăturat comunității ARIR încă de la începuturi, Adriana Marin consideră că Asociația își îndeplinește cu profesionalism menirea de a ajuta companiile, mai ales pe cele mai mici sau mai nou listate în piața de capital, în perfecționarea comunicării cu investitorii și analiștii, de a facilita accesul la furnizori de servicii cum ar fi implementarea raportării ESEF, CSRD, consultanța pe diverse subiecte, etc.
„Din perspectiva unei companii mari care a fost mereu campion în acest domeniul al Relațiilor cu Investitorii, cred că ARIR poate oferi un ajutor imens în a facilita dialogul cu autoritățile relevante ale pieței de capital locale și internaționale, în a coagula feedback-ul emitenților legat de diverse reglementări ale pieței de capital, în a ne ține la curent cu noutătile din domeniu. E un mod indirect și eficace de a ajuta și profesia și profesionisții ei, care preocupați de problemele propriei organizații, zilnice sau strategice, trebuie țină pasul cu noutățile și din acest domeniu. Și tot ARIR trebuie să rămână forul principal prin care interacțiunea între membrii săi să ducă la un schimb de experiențe și cunoștințe relevante pentru toți participanții pieței de capital.”