Primesc tot mai des întrebări despre ce face Asociația Română pentru Relația cu Investitorii (ARIR).
Pare că este important, dar nu ne este clar cum.
Sunt de acord că bursa în general nu este un subiect pe deplin înțeles de toată lumea, dar mai ales când vine vorba de o arie intangibilă precum comunicarea. Într-o piață dezvoltată, unde bursa este prima sursă de finanțare a companiilor, acestea sunt foarte bune la proactivitate și transparență pentru că vor să atragă atenția investitorilor, pentru că sunt în concurență pentru capitalul lor.
La noi, deficiențele vin din istorie. Odată cu marea privatizare în masă din anii 90’, când toți cei peste 18 ani au primit acțiuni la diverse companii, companiile deveneau tehnic (automat) listate la bursă. Practic, companiile nu au ales să fie listate, ci multe din ele au fost privatizate. De-a lungul timpului, sigur, multe s-au delistat. Și acum îmi amintesc Dacia Pitești sau Kandia Excelent. Altele au venit la bursă din proprie inițiativă, cele mai recente Aquila Romania, TTS (Transport Trade Services) și One United Properties.
În ultima vreme se vorbește de listarea Hidroelectrica, poate ați auzit de cea mai mare companie din România, cel mai mare producător de energie din țara noastră, se va lista posibil anul acesta sau cel viitor după zeci de ani de discuții. Dacă oferta va reuși, fiecare dintre noi va putea deține parte din această companie.
Revenind la ARIR, ne ocupăm de bune practici sau cum poți face cel mai bine în domeniul comunicării cu investitorii, la intersecția financiarului, comunicării, marketingului și juridicului. Ne uităm în primul rând cum se întâmplă pe afară, companii listate de zeci de ani. În România, de 3 ani publicăm VEKTOR, prin care companiile listate sunt evaluate și notate, iar rezultatele sunt disponibile pe fiecare pagină a companiei, în cadrul website-ului BVB ( www.bvb.ro ).
Ce înseamnă VEKTOR și ce impact are în deciziile pe care un investitor le poate lua? Pe scurt, vorbim de un indicator al comunicării cu investitorii pentru companiile listate la bursă ce măsoară calitatea comunicării cu investitorii pentru companiile listate din piața principală încă din 2019, în baza unor criterii bine stabilite. Începând cu acest an, indicatorul a fost extins și către companiile active în piața AeRO, iar prima evaluare va avea loc în luna decembrie. Primele rezultate pentru piața AeRO vor fi publicate în ianuarie 2023.
Nu ne oprim aici. Un pas important pe care ARIR l-a făcut anul acesta a fost asumarea unei agende de priorități legislative care să contribuie la dezvoltarea pieței de capital. Am deschis dialog și ne-am bucurat de deschidere din partea autorităților.
Ceea ce la început părea un proiect ambițios și cu un parcurs anevoios, s-a transformat într-o comunitate cu aproape 40 de membri, companii listate atât pe Piața Reglementată, cât și pe piața AeRO, fonduri de investiții, companii emitente de obligațiuni, în curs de listare sau consultanți, ce au în comun același scop: implementarea celor mai bune practici de transparență, comunicare cu investitorii și guvernanță corporativă.