Comunicarea eficientă și dialogul dintre investitori și managementul companiilor listate reprezintă elemente esențiale pentru dezvoltarea pieței de capital și creșterea interesului investitorilor locali și internaționali în emitenții de la Bursa de Valori București (BVB). În ultimii ani, Asociația Română pentru Relația cu Investitorii (ARIR) a depus eforturi pentru a îmbunătăți practicile de comunicare, sprijinind constant membrii comunității în implementarea celor mai bune practici privind transparența, guvernanța corporativă și comunicarea proactivă cu investitorii. Aceste demersuri facilitează accesul companiilor la finanțare, contribuie la construirea unei reputații solide, cresc vizibilitatea și generează încrederea investitorilor, elemente necesare pentru dezvoltarea afacerii.
Remus Dănilă, Director IR & Business Development la Bursa de Valori București:
Peisajul investitorilor este variat, existând diferențe în ceea ce privește relația cu investitorii individuali (persoane fizice) și relația cu investitorii instituționali (atât locali, cât și străini). În cazul investitorilor străini, există percepția că interesul lor pentru companiile listate la BVB a stagnat în ultimii ani, în parte influențat de factori geopolitici care conduc la încadrarea pieței de capital din România într-o categorie cu risc superior. Cu toate acestea, facem eforturi pentru consolidarea prezenței noastre la nivel internațional și identificarea unor noi direcții de atragere a interesului investitorilor străini.
Canalele de comunicare cu investitorii se extind, sunt în plină evoluție, cu o pondere tot mai mare acordată rețelelor sociale, dar și prin apariția unor noi tipuri de evenimente dedicate, precum “Ziua Investitorilor” care au scopul de a stabili un canal direct de comunicare cu investitorii individuali. De asemenea, au fost inițiate proiecte menite să îmbunătățească dialogul cu investitorii individuali și să stimuleze interesul și participarea la piață. De exemplu, s-a creat un grup pe Facebook unde investitorii pot adresa întrebări emitenților, iar răspunsurile sunt făcute publice. De asemenea, Bursa de Valori București a lansat platforma BVB Research, o sursă de rapoarte de analiză fundamentală despre companiile listate, materiale informative și educaționale despre piețele de capital și date privind ratingurile ESG pentru companiile listate. Încercăm să atragem contribuitori individuali, care să-și împărtășească experiența și cunoștinețele investiționale și să creăm un alt canal de comunicare directă între emitenți și investitorii individuali.
Canalele de comunicare evoluează, iar piața are încă mult potențial de creștere în ceea ce privește participarea investitorilor individuali, nivelul de interes și vizibilitatea internațională. În ciuda progreselor înregistrate în ultimii ani în ceea ce privește comunicarea cu investitorii, există încă loc pentru îmbunătățiri. Dezvoltarea de noi canale de informare poate fi cheia pentru obținerea unei comunicări mai bune și mai eficiente între investitori și emitenți.
Dialogul dintre investitori și managementul companiilor listate joacă un rol crucial în atragerea și menținerea interesului investitorilor. Prin promovarea unei comunicări deschise și transparente, companiile își pot consolida reputația, pot dezvolta relații solide cu investitorii și pot stimula creșterea afacerii. Inovația și îmbunătățirea continuă a strategiilor de comunicare vor consolida dialogul între investitori și management și vor contribui la dezvoltarea generală a pieței de capital din România.