Relația cu investitorii a cunoscut o avnergura din ce în ce mai mare în ultimii ani în România, susținută și de eforturile ARIR (Asociația Română pentru Relația cu Investitorii), promotorul conceptului de Relaţia cu Investitorii (IR).
În cadrul Forumului by ARIR din 2023 reprezentanții celor mai active companii listate au discutat despre bune practici în comunicarea cu investitorii, ce comunicăm acestora și prin ce mijloace comunicăm, în cadrul panelului „Modernizarea Relației cu Investitorii. Cum comunicăm schimbarea?”. Principalele concluzii ale profesioniștilor în IR au fost:
- Comunicarea eficientă cu investitorii nu se rezumă doar la furnizarea de informații financiare și rezultate operaționale;
- Comunicarea este un proces continuu, care implică transmiterea unei viziuni clare și coerente asupra strategiei companiei;
- Comunicarea înseamnă transparență în ceea ce privește riscurile și oportunitățile, dar și răspuns prompt la întrebările și preocupările investitorilor.
Mesajele principale transmise de către reprezentanții companiilor listate în panelul dedicat Relației cu Investitorii:
Liviu Vatavu, Head of Legal and Governance, Antibiotice, a subliniat că au fost printre primele companii care au implementat prevederile OUG privind guvernanța corporativă în companiile publice chiar de la apariția reglementării, în 2012. S-au adaptat rapid la contextul de piața din timpul pandemiei și au integrat instrumente care să le permită să continue activitatea în același ritm ca anterior acestei perioade.
“Am fost nevoiți să adoptăm anumite “obiceiuri”, instrumente pentru a integra munca de la domiciliu și a comunica cu investitorii prin platforme online. Acestea continuă și este interesant că se dovedesc a fi benefice și în prezent.”
Jean Dumitrescu, Investor Relations Director, AQUILA, a transmis că pentru AQUILA strategia de comunicare în relația cu investitorii este un element cheie pe care l-au adoptat. Companie antreprenorială românească care la anul va împlini 30 de ani de activitate și care a fost listată acum un an și jumătate a adoptat o abordare mixtă de comunicare, adresându-se atât investitorilor instituționali, cât și celor individuali.
„Așteptările investitorilor sunt legate strâns de transparență și comunicare. Am adoptat instrumente prin care să prezentăm cât mai bine strategia noastră investitorilor, o strategie bazată pe achiziții și pe creștere organică, cu o creștere accelerată pe termen lung. Istoricul nostru și rezultatele din ultimii ani arată roadele acestei strategii.”
Teodora Dănilă, Head of ESG & Investor Relations, IMPACT Developer & Contractor, a evidențiat că pentru IMPACT, companie cu tradiție, listată la BVB de peste 25 de ani, adaptarea la modul de comunicare online a adus o creștere semnificativă a comunicării cu investitorii prin intermediul întâlnirilor virtuale și a discuțiilor one-on-one.
„În contextul unor condiții macroeconomice deosebite investitorii vor mai multă transparență și claritate. În ultimii ani, am reușit să ne aliniem la comunicarea online, care înainte nu era frecventă pentru noi, și am început să comunicăm mai mult. Putem avea întâlniri cu investitorii, discuții one-on-one, mai simplu și mai rapid, fără să călătorim sute de kilometri. Astfel, am observat și o creștere a numărului de întâlniri cu investitorii, un interes mai mare.”
Eugeniu Baltag, Investor Relations Manager Purcari, a subliniat importanța unei activități constante și proactive în Relația cu Investitorii. Compania a reușit să se adapteze la noile provocări din timpul pandemiei, a fost flexibilă și prezentă permanent în piață pentru a comunica cu părțile interesate schimbările și a reușit chiar să-și dubleze cifra de afaceri de la listare.
„Războiul din Ucraina a fost o provocare pentru noi având în vedere faptul că două treimi din operațiunile companiei sunt în Republica Moldova. Odată cu invazia rusească, nu am mai oprit Zoom-ul, am comunicat permanent și acest lucru a contat pentru piață. Extinderea companiei în Bulgaria a fost una dintre reușitele anului trecut și astfel de vești s-au comunicat mai ușor. Activitatea de IR este una permanentă, Purcari fiind printre companiile listațe la BVB care organizează teleconferințe dedicate pentru investitorii instituționali și investitorii individuali.”
Gabriel Țecheră, Corporate Governance & IR Director, Transport Trade Services, a evidențiat impactul unei comunicări eficiente în Relația cu Investitorii asupra valorii juste a companiei în piață. Compania s-a aflat în topul companiilor care au înregistrat creșteri ale prețului acțiunii în 2023.
„Fiecare raport al nostru are în spate un mesaj. Dacă îl transmitem bine, piața reacționează corect. Am transformat eforturile de Relația cu Investitorii în cel mai puternic instrument de comunicare. Nu ne limităm la un singur canal, dar întotdeauna informațiile importante apar pentru prima dată pe platforma Bursei de Valori București.”
Studiile la nivel internațional arată că o comunicare eficientă cu investitorii poate aduce un upside de 10% la valoarea unei companii, în timp ce lipsa comunicării poate veni cu un downside de până la 20%. Concluzia discuției din cadrul Forum by ARIR se rezumă la faptul ca o comunicarea eficientă și transparentă reprezintă cheia pentru a construi și menține relații solide cu investitorii, iar companiile care au adoptat o abordare proactivă în această direcție culeg roadele.
Înregistrarea video poate fi urmărită aici
***
Forum by ARIR 2023
Evenimentul a reunit în București reprezentanți la nivel înalt ai pieței de capital din România, reprezentanți ai companiilor listate și reprezentanți ai Guvernului, ai Autorității de Supraveghere Financiare (ASF) și ai Bursei de Valori București (BVB). Înregistrarea video poate fi urmărită aici .
Partenerii strategici ai Forum by ARIR sunt: Bursa de Valori București (membru fondator ARIR), Banca Transilvania (membru asociat ARIR), IMPACT Developer & Contractor (membru asociat ARIR), BRK Financial Group (membru asociat ARIR) Romcarbon (membru asociat ARIR), Nuclearelectrica (membru fondator ARIR), Antibiotice (membru asociat ARIR) și Mazars (membru afiliat ARIR).
Partenerii principali ai evenimentului sunt: Raiffeisen Bank International, Transelectrica, Purcari Wineries, S&P Global.
Parteneri media: Radio România Actualități, Agerpres, BIZ, DC Media Group, Energynomics, Feel the Markets, Financial Intelligence, Financial Market, IR Magazine, Juridice.ro, The Diplomat Bucharest, Money, Piața Financiară, Internetcorp, Nine O’ Clock.
Partener de monitorizare: Klarmedia.
Membrii ARIR sunt printre cele mai mari companii din România, ce au în comun obiectivul de a implementa cele mai bune practici de transparență, comunicare cu investitorii și guvernanță corporativă.