ARIR

Raportarea activității departamentului de Relația cu Investitorii

and

Blog - RO

A fi companie listată înseamnă cu siguranță respectarea unor  reglementări specifice pieței de capital, a unor cerințe de raportare financiară trimestrială, transparență și permanentă adaptare la realitățile pieței, un efort în plus, cu beneficii specifice.

În cadrul comunității ARIR, comunicarea între membri este foarte importantă pentru a consolida și pentru a dezvolta cele mai bune practici în comunicarea cu investitorii.

Adriana Marin, Manager Departament Relația cu Investitorii în cadrul OMV Petrom și Ioana Birta, CFO TeraPlast, companii membre ARIR, au împărtășit aspecte practice despre raportarea activității de IR, informații pe care vă invităm să le descoperiți în cele ce urmează:

Adriana Marin, Manager Departament Relația cu Investitorii:  

Comunicăm către managementul companiei un raport de activitate anual ce include informații despre întâlnirile cu investitorii și participarea companiei la diverse evenimente. Informația aceasta apare într-o formă simplificată și  în raportul anual. 

După fiecare întâlnire sau eveniment, departamentul Relația cu Investitorii alcătuiește un sumar ce cuprinde întrebările și feedback-ul primit din partea investitorilor.

O dată pe lună facem un raport structurat în mesaje principale, urmate de câteva slide-uri care conțin un sumar al informațiilor de tranzacționare ale acțiunii SNP la BVB (preț de tranzacționare, lichiditatea lunară). Noi  urmărim nu doar performanța absolută a prețului acțiunii, ci și cea relativă: față de anumiți indici din piața locală sau regională, față de o selecție de companii similare din regiune și față de cotația țițeiului Brent. In privința lichidității acțiunii, ne mai uităm în ce măsură indeplinim criteriile pentru menținerea în indicii FTSE Russell. De asemenea, prezentăm recomandările analiștilor, comparăm mediana prețului țintă față de prețul în piață, cât de mult diferă estimările analiștilor pentru anumiți indicatori față de estimările noastre interne. În cadrul aceluiași raport mai facem și o analiză a acționariatului, cum s-a schimbat acesta între două rapoarte de acest gen. Toate acestea stau la baza acestui raport lunar, care nu este neapărat unul de activitate, ci mai degrabă o prezentare a evoluției acestor indicatori.

Daniela Șerban, Președinte ARIR:

Legat de estimările analiștilor, colectați și informal înainte de raportarea financiară?

Adriana Marin, Manager Departament Relația cu Investitorii:  

Noi publicăm în fiecare trimestru, în jur de 8 ale lunii de după finalul trimestrului, așa numitul Trading Update, o selecție a unor indicatori de piață și operaționali în baza cărora avem apoi discuțiile cu analiștii, în cadrul cărora încercăm să-i ajutăm să-și facă estimările pentru trimestrul  care tocmai s-a încheiat. Avem la dispoziție o săptămână de la publicarea Trading Update până la așa numita Quiet Period pentru aceste discuții. Vorbim cu ei și strângem estimările acestora, pe  care le și publicăm pe site (pentru fiecare dintre indicatori publicăm mediana, minimul și maximul, nu publicăm estimările individuale ale analiștilor). La sfârșitul lunii, publicăm printre primii și rezultatele propriu-zise.

Către top management mai trimitem  și reacțiile  analiștilor: la acest Trading Update, la rezultatele  trimestriale și la evenimente corporative importante cum ar fi de exemplu, anunțul de dividende. 

Ioana Birta, CFO, TeraPlast:

În cazul companiei pe care o reprezint, TeraPlast, procedăm aproximativ la fel. Urmărim principalele mișcări din piață, câte acțiuni s-au tranzacționat, capitalizarea, cum a evoluat capitalizarea, care au fost principalele tranzacții, valoarea medie de tranzacționare, evoluția prețului, evoluția numărului de acționari, câți au fost recurenți, câți au fost vânzători, principalii acționari care au intrat, principalii care au ieșit.

Ne luăm în fiecare lună registrul acționarilor de la Depozitarul Central și în baza registrului, într-un excel, facem aceste comparații. Avem contract de Market Maker cu BRK Financial Group și parte de contract este reprezentată de o analiză lunară a criteriilor pentru a continua să fim parte din indicii FTSE Russell.

Având în vedere cele de mai sus, este vizibilă importanța comunicării financiare și evaluarea acesteia de către managementul acesteia, pentru a răspunde cât mai bine așteptărilor investitorilor.  Activitatea de IR se bazează pe o serie de principii, cum ar fi: disponibilitatea imediată a informațiilor și egalitatea accesului la aceste informații pentru toți acționarii, transparența și coerența informațiilor furnizate, respectarea termenelor în materie de obținere, analiza și publicarea rezultatelor.

Așadar, este esențial să pui bazele unui astfel de departament (RI), să îl consideri ca fiind un instrument financiar de bază și, de asemenea, important atât pentru managementul companiei, cât și pentru acționari, obiectivul final fiind dezvoltarea companiei.

Tag:

Distribuie articolul:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Urmărește ARIR pe LinkedIn

Află mai multe despre obiectivele și activitățile ARIR