Cu Teodora Dănilă – Director IR & ESG IMPACT Developer & Contractor, Alexandra Zipiș – Senior Legal Advisor Agista și Alexandra Șica – PR&IR Manager TeraPlast
Un studiu de percepție a investitorilor individuali privind comunicarea cu companiile listate, realizat de ARIR în 2019 pe un eșantion de 104 investitori, a arătat că rapoartele financiare publicate trimestrial erau cea mai importantă sursă de informare pentru 84% dintre aceștia, iar jumătate dintre respondenți urmăreau zilnic website-ul Bursei de Valori București. Același studiu mai arăta că majoritatea investitorilor individuali decid să investească într-o companie în baza rezultatelor financiare, a strategiei de afaceri și a politicii de dividende.
Studiul publicat de ARIR în 2019 a fost realizat în baza unui eșantion de 104 investitori, din care 57% dețineau un portofoliu de peste 50 mii de lei.
Între timp perioada pandemică a accelerat procesul de digitalizare și a venit la pachet cu noi provocări atât pentru echipele de IR și Comunicare, cât și pentru investitorii individuali de pe bursă, al căror număr a crescut. Actualizarea website-urilor, organizarea regulată a conferințelor online pentru investitori, informarea continuă asupra strategiei de dezvoltare, prezentarea de rapoarte detaliate, sunt doar câteva dintre acțiunile pe care companiile le-au îmbunătățit pentru a veni în întâmpinarea nevoii de informare a investitorilor, în condiții de multiple crize. În acest context întrebările care se pun sunt: „Câți investitori utilizează tehnologia și cât de pregătiți sunt să înțeleagă potențialul tehnic al materialelor puse la dispoziție de companiile în care își doresc să investească? și Care sunt sursele de informare ale investitorilor individuali în era digitalizării și a multiplelor crize?”
Iată câteva aspecte sesizate de membrii ARIR în noiembrie 2022:
Teodora Dănilă, Director IR & ESG, IMPACT Developer & Contractor:
„În anul 2022 am observat cu toții o stare de așteptare pentru deciziile de investiții. În ceea ce ne privește, am continuat strategia asumată de a interacționa proactiv cu piața, inclusiv cu investitorii individuali, prin diferite instrumente de comunicare, cum ar fi organizarea teleconferințelor de prezentarea a rezultatelor, organizarea Zilei Investitorilor, newslettere dedicate. Managementul nostru a fost de asemenea prezent la emisiuni urmărite de aceștia și la discuții cu cluburile de investitori individuali. Investitorii individuali sunt împărțiți în mai multe categorii și încercăm să ajungem la fiecare din aceste categorii cu povestea noastră. Avem investitorii profesioniști, care se informează continuu și urmăresc o strategie de investiții pe termen lung, sunt și investitorii care investesc pe termen scurt și, nu în ultimul rând, sunt cei care dețin acțiuni de mai mult timp și nu au avut reușit să se informeze după ce au intrat în posesia lor. La momentul actual este dificil de cuantificat ponderea fiecăruia dintre aceste tipuri de investitori. În ceea ce privește interacțiunea cu noi, cu compania, avem și investitori individuali care ne sună și ne cer informații care sunt deja publice, informații despre dividende sau despre deținerile de acțiuni.”
Dacă este să generalizăm, în condițiile unor crize suprapuse, departamentele de IR observă o creștere a interesului investitorilor individuali spre informații de tip administrativ.
Alexandra Zipiș, Senior Legal Advisor Agista
„Noi lucrăm cu investitori profesionali. Pe parcursul anului trecut, am observat o ușoară o reticență din cauza efectelor războiului, a crizei energetice și a contextului inflaționist în a participa la majorări de capital social în companiile listate pe bursă.
Indiferent de perioadă, ca mod de lucru, informăm constant investitorii, le prezentăm strategia și pilonii în care investim. Alocăm capital în domenii pe care noi le considerăm strategice pe termen mediu și lung, cum ar fi: IT&C, HealthCare, Recycling, Agritech. Dincolo de tranzacții și randament, aceștia sunt, de asemenea, interesați de modul de funcționare al fondurilor, de echipă și de impactul pe care îl crează în economie prin investițiile realizate.
Deși suntem în era digitalizării, unde există foarte multe informații publice cu privire la modul în care poți să investești capital, observăm, din ce în ce mai mult, că investitorii apelează la departamentul de IR pentru a lua decizii în cunoștință de cauză.
Alexandra Șica, PR&IR Manager TeraPlast
„S-a întâmplat de multe ori să fim contactați pentru clarificări, fie că au citit convocatorul și/sau nu au înțeles unul sau două puncte de pe ordinea de zi, fie că aveau nelămuriri dar, în același timp erau stânjeniți să întrebe pentru a nu da impresia că nu sunt la curent, sau că nu s-au informat mai mult. Mai există și reversul medaliei, investitorii care din comoditate sună echipa de IR, dacă au siguranța că li se răspunde la telefon, preferând să li se explice decât să parcurgă singuri raportările. Creșterea numărului de investitori la BVB este un lucru foarte bun pentru piața de capital din România, dar în același timp trebuie să crească și inițiativele de educare a investitorilor. Nu cred că este comod nici pentru companii, nici pentru investitorii individuali, să aibă emoții în condițiile în care piețele scad și atunci am observat că prima lor reacție este să sune și să întrebe la companie, ce se întâmplă, de ce scad prețurile și cum ar trebui să procedeze. Se simte nevoia de mai multă educare financiară a modului în care funcționează o bursă, dar cred că acesta ar trebui să fie un efort comun, la nivel de piață. Am observat din nou că investitorul individual mai repede te sună, decât să-ți scrie un e-mail sau un mesaj pe whatsapp. Anul trecut am simțit în multe situații sentimentul de îngrijorare din partea unui număr de investitori.”