Absolvent al Academiei de Studii Economice, Moldova| Certificat în relații cu Investitorii de la The Investor Relations Society, Marea Britanie| Membru al Organizației globale de de experți contabili (”FCCA”), Marea Britanie
17 ani de experiență
„Comunicarea este esențială pentru desfășurarea cu succes a activității de IR. Este importantă consecvența, transparența și rapiditatea în această eră digitală. Indiferent dacă comunici în cadrul unei teleconferințe, pe viu sau prin email, trebuie să reușești să transmiți mesajul într-o formă cât mai accesibilă.”
Povestea de carieră a lui Eugeniu Baltag este una care exemplifică cum uneori cele mai neașteptate oportunități îți pot deschide drumul către împliniri remarcabile.
Absolvent al Academiei de Studii Economice din Moldova și cu peste 17 ani de experiență în domeniul financiar, Eugeniu Baltag nu s-a gândit niciodată că va ajunge să gestioneze relațiile cu investitorii pentru unul dintre principalii producători de vin din Europa Centrală și de Est, cu exporturi în peste 40 de țări, Purcari Wineries.
În mai 2019, după o carieră în domeniul financiar și controlling în diverse industrii, consultanță, telecomunicații, producție și agro-industrial, Eugeniu Baltag s-a alăturat Grupului Purcari ca auditor intern. Câteva luni mai târziu, a apărut o nouă provocare profesională, una care avea să îi schimbe direcția carierei.
„În lumea IR am ajuns dintr-o întâmplare în august 2019, când am fost rugat să asigur interimatul după plecarea primului IR manager de la Purcari. După zeci de interviuri cu potențiali candidați, s-a decis să preiau definitiv funcția de IR, la care s-au adăugat activitățile de M&A și rolul de secretar al Consiliului de Administrație al Grupului Purcari. Sunt recunoscător lui Vasile Tofan, Președintele Consiliului de Administrație, și echipei executive, care au avut încredere în mine și mi-au oferit flexibilitate în acest rol. ”
În acest nou rol, Eugeniu Baltag a descoperit că funcția de Relația cu Investitorii (IR) nu este doar despre a transmite informații financiare, ci implică o pregătire serioasă, iar reușita unei cariere în domeniu este despre modul în care știi să traduci complexitatea activităților operaționale ale companiei în povești pe înțelesul tuturor, fie că este vorba de investitori, alte părți interesate, managementul de top sau Consiliul de Administrație.
„În funcția de IR, am reușit să combin două lucruri care îmi plac cel mai mult: cifrele și comunicarea cu oamenii. În timp, am dezvoltat o pasiune pentru a traduce cifrele Purcari în povești pe înțelesul tuturor părților interesate.”
În cei 5 ani de când conduce departamentul de Relații cu Investitorii (IR), Eugeniu Baltag spune că a fost în „prima linie”, gestionând comunicarea cu peste 10.000 de acționari, în special în momente de criză, cum a fost pandemia de COVID-19. A reușit să mențină încrederea investitorilor, iar cotația acțiunilor a revenit puternic, atingând un maxim în ianuarie 2022, de 16,75 lei/acțiune, datorită rezultatelor operaționale excepționale ale Grupului Purcari și a muncii extraordinare depuse de toți colegii săi.
În mai puțin de două luni după această dată, Rusia a invadat Ucraina, iar cotația companiei a devenit volatilă, asemenea unei electrocardiograme a celor care urmăreau șocați evoluția războiului. Acum, cotația a revenit și variază în jurul a 15 lei/acțiune, datorită fundamentelor puternice ale Grupului Purcari, profitabilității, tranzacțiilor M&A și a calității excepționale a vinului. „Este un fel de muncă de Sisif pentru noi, cei de la Purcari, dar suntem mai încrezători ca niciodată că vom reuși să atingem cele mai înalte culmi și să promovăm cultura vinului pe plan internațional.”
Pentru desfășurarea cu succes a activității de Relații cu Investitorii, în era digitală, Eugeniu Baltag consideră că sunt importante consecvența, transparența și rapiditatea, indiferent de forma de comunicare. „Trebuie să reușești să transmiți mesajul într-o formă cât mai accesibilă. Am avut mai multe situații în care investitorii au decis să investească în Purcari după doar câteva interacțiuni. Un mare atu este că lucrez într-o companie cu un produs extraordinar, ceea ce face comunicarea mult mai plăcută, dar nu neapărat mai ușoară. IR-ul este un ghid pentru investitori printre numeroasele rapoarte, bilanțuri și informații disponibile în cadrul website-ului și la Bursa de Valori București, ajutând investitorul să găsească mai rapid răspunsuri la întrebările adresate.”
O altă provocare este cea în care obiectivele companiei nu se aliniază cu așteptările investitorilor. El spune că situațiile variază de la caz la caz, în funcție de profilul investitorului (pe termen lung sau pe termen scurt), de apetitul de risc și de așteptările acestuia privind randamentul investiției. „Cel mai dificil este să gestionezi miopia trimestrială, iar dacă o companie cade în această capcană, riscă să-și pericliteze parcursul pe termen lung. Transparența, sinceritatea și consistența ajută mult în gestionarea situațiilor dificile. Nu poți atrage toți investitorii din lume și nu toți se vor identifica cu strategia și viziunea Purcari. Am înțeles acest lucru destul de devreme, ceea ce m-a ajutat să calibrez mesajul pe care îl transmit. Avem investitori care au fost alături de noi pe parcursul mai multor ani, apoi, din diverse motive, au lichidat complet participația în WINE, pentru a reveni în acționariatul companiei când premisele au corespuns așteptărilor lor. Fiecare interacțiune cu investitorii este ca o fotografie, iar investitorii investesc în companie atunci când «filmul» acestor fotografii oferă suficiente argumente pentru a investi sau nu.”
Privind înapoi, Eugeniu Baltag consideră că cea mai mare realizare a sa este că a reușit să construiască de la zero un departament de IR „ca la carte”.
„Am reușit să dezvolt talente și să asigur un plan de succesiune. Colega mea, Victoria Moldovan, a crescut enorm de la un intern al departamentului IR la un specialist de înaltă clasă, iar acum suntem gata să ne dezvoltăm și mai mult prin atragerea altor talente în echipa noastră.”
Povestea lui Eugeniu Baltag este o mărturie a modului în care adaptabilitatea, curajul și pasiunea pot transforma o situație de interimat într-o carieră plină de satisfacții.